Este o vorbă la români… „Pățăști !”. Așa e și cu penele de cauciuc. nu le putem anticipa, și nici nu putem vedea cuiele de pe drum. Și dacă se întâmplă ca un cui năuc să ne-nțepe un cauciuc, înseamnă că ne aflăm într-o situație puțin dificilă. Dar care, ca orice situație dificilă din viață (și sunt destule), are rezolvare.
Pentru remedierea unei pene de cauciuc, există o soluție pentru evitarea manivelajului prezoanelor pe marginea drumului. Aceasta ar fi achiziționarea unor anvelope run-flat. Acestea permit continuarea călătoriei (pentru maxim 80 de kilometri) din momentul străpungerii benzii de rulare. Aceste cauciucuri sunt însă foarte scumpe, dar te feresc de momentul de a repara pana pe marginea drumului.
Ca șofer este totuși bine să știi să rezolvi o pană
A ști să depanezi, (indiferent de natura penei) este un exercițiu pe care e bine să îl stăpâniți oricum, așa că voi prezenta succint pașii de urmat pentru o soluționare eficientă și în siguranță a unei pene.
Toate mașinile au în dotare un kit pentru rezolvarea penelor de cauciuc
Pentru rezolvarea unei pene de cauciuc există un singur protocol standard. Ridicarea pe cric a mașinii, și demontarea roții afectate.
Ce facem când ne dăm seama că avem pană
Pasul 1. Prima măsură care trebuie luată este oprirea în siguranță a mașinii. În cazul în care
Pe drumurile europene, județene, comunale găsiți un loc vizibil și, dacă se poate, cât mai ferit de trafic. Semnalizați mașina prin aprinderea avariilor și folosirea triunghiurilor reflectorizante. În cazul în care nu călătoriți singur, invită-ți pasagerii afară din mașină, dar într-un În cazul în care nu călătoriți singur, invitați pasagerii afară din mașină, dar într-un loc ferit de trafic.
Pasul 2. Asigurați-vă că mașina are frâna de mână trasă și că este băgată în viteză. Înainte de a pune cricul în funcțiune, deșurubați prezoanele. Unele s-ar putea să fie înțepenite și le deblocați mai ușor dacă roata este blocată pe suprafața de rulare.
Atenție! Suprafața pe care stă cricul trebuie să fie uniformă și dură (asfalt, ciment, sau suport de lemn, nu pământ moale de pe marginea drumului), iar mașina trebuie să fie în poziție orizontală, nu în pantă, rampă sau într-o rână. În acest caz este bine să blocați celelalte roți cu bolovani, bucăți de lemn, etc).
Pasul 3. Montați cricul exact în locul indicat de producătorul mașinii. De obicei acesta este situat în spatele roților față sau în fața roților spate, la circa 10 – 15 cm de decupajul aripii.
Nu stați sub mașină când schimbați roata. Pe parcursul operațiunii de înlocuire a roții nici o parte a celui care realizează operația nu trebuie să se afle sub mașină. În cazul în care sunteți poziționat sub mașină, atunci mai mult ca sigur faceți ceva greșit.
La final, cricul trebuie lăsat abia după ce roata de rezervă a fost montată la locul ei și prezoanele au fost montate în poziție. Este recomandată verificarea strângerii prezoanelor după ce mașina a fost coborâtă de pe cric.
Pentru că pana de cauciuc este unul dintre momentele care demonstrează imprevizibilitatea vieții de șofer, este bine, dacă nu aveți experiență la așa ceva, să exersați depanarea în mediu controlat. E mult mai sănătos să vă inițiaiți pe lumină, într-o zi însorită în garaj sau în parcare decât în frig și ploaie la marginea drumului.