Mașinile Dacia…cam toți am crescut cu ele, văzându-le pe străzi, circulând cu ele și conducându-le. Majoritatea celor trecuți de 50 de ani, (mă număr printre ei), am făcut școala de șoferi pe Dacie, și apoi am condus… ați ghicit. Dacia Pe vremea aceea 1300.
Povestea Dacia începe de fapt în 1965, când autoritățile comuniste din România hotărăsc că țara noastră trebuie să-și dezvolte o industrie auto națională. Pentru că nu aveam la ora respectivă nici tehnologie și nici tradiție în industria auto, (au mai fost construite în perioada interbelică câteva autoturisme la Arad), soluția aleasă este de a produce autoturisme sub o licență străină.

Autoritățile române doreau un autoturism „popular”

 La acea oră România producea mașini de teren, seriile IMS-57, IMS-59, M461 (cu mare succes la export), inspirate după modelul rusesc de GAZ, dar nimic destinat publicului larg.
În acest sens au fost contactate mai multe companii occidentale, iar la licitație au participat Renault, Peugeot, Fiat, Alfa Romeo și Austin. Renault a câștigat licitația organizată de Guvernul de la București, cu un model aflat la acea vreme în stadiu de proiect. Renault 12. Partea română a considerat că proiectul Renault asigură reducerea timpului între proiectare și lansarea în producția de serie a mașinii. Contractul prevedea asamblarea în România a unui autoturism Renault sub marca românească Dacia.

Colibași, lângă Pitești locația fabricii de autoturisme

Pe 16 septembrie 1966 este luată decizia ca viitoarea uzină de automobile să fie construită la Colibaşi, în apropierea uzinei deja existente – Uzina de Piese Auto Colibaşi, UPAC. Lucrările de construcţie ale Uzinei de Automobile de la Piteşti, (UAP), au început în primele luni ale anului 1967 şi s-au încheiat rapid, în mai 1968.

Primul model ieșit pe poarta fabricii: Dacia 1100

 Istoria Dacia a început cu un record. Pentru că modelul R12 urma să intre în fabricaţie în Franţa la sfârşitul anului 1969, contractul dintre statul român şi Renault prevedea fabricarea temporară a unui alt vehicul din gama constructorului francez. La început, modelul R16 părea să fie preferat de români, însă la final va fi ales R8, model al cărui preţ de achiziţie era mai accesibil pentru clienţii români. Primele vehicule de preserie au ieşit de pe linia de montaj în data de 3 august 1968. R8 devine în România Dacia 1100. Modelul va fi produs până la începutul anului 1972 în peste 37.000 de exemplare.

August 1969, începe producția Daciei 1300

 Maşina îndrăgită rapid în România va fi exportată începând cu 1971. După anul 1978, anul încetării contractului cu Renault, Dacia continuă construcția modelelor derivate din Renault 12. În 1975 este lansat un prim derivat utilitar al Daciei 1300, intitulat Dacia 1302. În acelaşi an, Dacia începe producţia, în serie limitată, a furgonetei Estafette. Între 1975 şi 1985 sunt exportate circa 4.000 de autoutilitare Dacia 1302, cele mai multe ajungând în ţări din America de Sud. Autoutilitarele sunt singurele modele din seria 1300 care continuă să fie produse după lansarea Logan.
La începutul anilor ‘80, uzina, al cărei nume a fost schimbat între timp în Întreprinderea de Autoturisme Piteşti (IAP), producea 300 de vehicule pe zi. În 1980, guvernul relansează negocierile cu Renault şi se ajunge la proiectul de acord-cadru pentru fabricarea mo­de­lului Renault 18 în România. Însă acordul nu va fi semnat. Criza eco­no­miei româneşti se accentuează, iar uzina de la Piteşti va continua să producă autovehicule derivate din modelul Renault 12.

După Revoluție producția Dacia s-a diversificat

A venit Revoluţia, iar libertatea recâştigată de români s-a reflectat în producţia Dacia prin modelul Dacia1325 Liberta, un derivat al Dacia 1320. Uzina de la Mioveni a produs până în decembrie 1989 aproximativ un milion de automobile. În 1989, cu 30.000 de angajaţi, uzina producea aproximativ 300-350 de autoturisme pe zi. Producţia era de până la 72.000 de maşini pe an. Spre comparaţie, peste 20 de ani, în 2009 Dacia producea 1.300-1.350 de autoturisme pe zi cu 14.000 de angajaţi.

Dacia Nova, primul autoturism Dacia 100% românesc

 În 1995 este lansat auto­turismul despre care se spune că este conceput 100% de inginerii români, Dacia Nova. În 1998, anul în care s-au aniversat trei decenii de la producerea primului automobil Dacia, de pe linia de producţie a ieşit autoturismul cu numărul 2.000.000.

 

1999, anul de cotitură pentru Dacia

1999 va fi anul de cotitură pentru Dacia deoarece atunci s-a semnat contractul de privatizare a companiei, care devine o marcă a Grupului Renault. Dacia primeşte misiunea de a ajuta grupul să se dezvolte pe pieţele emergente. Până acum, Dacia şi-a îndeplinit fără probleme misiunea.
Dacia a fabricat 1,959 de milioane automobile din gama 1300/1310 şi derivatele sale break şi sport, 319.000 de pickup-uri Dacia Papuc, 38.000 de autoturisme Nova, 60.000 de Super Nova (concepute după preluarea de că­tre Renault), 79.000 de Solenza (cons­truite tot sub ghidajul grupului fran­cez).

2004, anul lansării modelului Dacia Logan

 În 2004 este lansată Dacia Logan, datorită căreia în 2005 Dacia îşi depăşeşte toate recordurile de producţie (172.000 de unităţi) şi vânzări (164.000 de unităţi). În 2008, este dezvăluită publi­cu­lui Dacia Sandero, la Salonul Auto de la Geneva. În martie 2010 este lansat pri­­mul vehicul de teren Dacia, Dacia Dus­ter, tot la Salonul Auto de la Geneva. Dacia a ajuns în 2017 la vânzări de peste 655.235 de autovehicule la nivel internaţional (un plus de 12% faţă de 2016), ceea ce reprezintă un record. Anul trecut este important şi pentru că a fost primul în care mai puţin de jumătate (circa 312.000) din maşinile Dacia au fost produse în România. Restul au fost construite în Maroc, la uzinele Tanger şi Casablanca. Franţa a fost cea mai mare piaţă pentru Dacia, pe următoarele locuri plasându-se Germania, Italia si Spania. Producţia de automobile Dacia din 2017 valorează 4,7 mld. euro. În prezent, sin­gurul mo­del fabricat exclusiv la Mio­veni este Dus­terul, cel mai scump, care asigură două treimi din producţie. De remarcat este că Renault produce maşini Dacia în două uzine din Maroc, în timp ce în România are o singură fabrică. Anul trecut, producţia Renault din Maroc a urcat la 376.284 unităţi, dintre care 300.476 au fost livrate de fabrica din Tanger. Din producţia totală, 333.189 de maşini au fost exportate în 74 de ţări.

Sursa: zf.ro

Leave a comment

Lasă un răspunsAnulează răspunsul