Mașinile Dacia…cam toți am crescut cu ele, văzându-le pe străzi, circulând cu ele și conducându-le. Majoritatea celor trecuți de 50 de ani, (mă număr printre ei), am făcut școala de șoferi pe Dacie, și apoi am condus… ați ghicit. Dacia Pe vremea aceea 1300.
Povestea Dacia începe de fapt în 1965, când autoritățile comuniste din România hotărăsc că țara noastră trebuie să-și dezvolte o industrie auto națională. Pentru că nu aveam la ora respectivă nici tehnologie și nici tradiție în industria auto, (au mai fost construite în perioada interbelică câteva autoturisme la Arad), soluția aleasă este de a produce autoturisme sub o licență străină.
Autoritățile române doreau un autoturism „popular”
În acest sens au fost contactate mai multe companii occidentale, iar la licitație au participat Renault, Peugeot, Fiat, Alfa Romeo și Austin. Renault a câștigat licitația organizată de Guvernul de la București, cu un model aflat la acea vreme în stadiu de proiect. Renault 12. Partea română a considerat că proiectul Renault asigură reducerea timpului între proiectare și lansarea în producția de serie a mașinii. Contractul prevedea asamblarea în România a unui autoturism Renault sub marca românească Dacia.
Colibași, lângă Pitești locația fabricii de autoturisme
Pe 16 septembrie 1966 este luată decizia ca viitoarea uzină de automobile să fie construită la Colibaşi, în apropierea uzinei deja existente – Uzina de Piese Auto Colibaşi, UPAC. Lucrările de construcţie ale Uzinei de Automobile de la Piteşti, (UAP), au început în primele luni ale anului 1967 şi s-au încheiat rapid, în mai 1968.
Primul model ieșit pe poarta fabricii: Dacia 1100
August 1969, începe producția Daciei 1300
La începutul anilor ‘80, uzina, al cărei nume a fost schimbat între timp în Întreprinderea de Autoturisme Piteşti (IAP), producea 300 de vehicule pe zi. În 1980, guvernul relansează negocierile cu Renault şi se ajunge la proiectul de acord-cadru pentru fabricarea modelului Renault 18 în România. Însă acordul nu va fi semnat. Criza economiei româneşti se accentuează, iar uzina de la Piteşti va continua să producă autovehicule derivate din modelul Renault 12.
După Revoluție producția Dacia s-a diversificat
A venit Revoluţia, iar libertatea recâştigată de români s-a reflectat în producţia Dacia prin modelul Dacia1325 Liberta, un derivat al Dacia 1320. Uzina de la Mioveni a produs până în decembrie 1989 aproximativ un milion de automobile. În 1989, cu 30.000 de angajaţi, uzina producea aproximativ 300-350 de autoturisme pe zi. Producţia era de până la 72.000 de maşini pe an. Spre comparaţie, peste 20 de ani, în 2009 Dacia producea 1.300-1.350 de autoturisme pe zi cu 14.000 de angajaţi.
Dacia Nova, primul autoturism Dacia 100% românesc
1999, anul de cotitură pentru Dacia
1999 va fi anul de cotitură pentru Dacia deoarece atunci s-a semnat contractul de privatizare a companiei, care devine o marcă a Grupului Renault. Dacia primeşte misiunea de a ajuta grupul să se dezvolte pe pieţele emergente. Până acum, Dacia şi-a îndeplinit fără probleme misiunea.
Dacia a fabricat 1,959 de milioane automobile din gama 1300/1310 şi derivatele sale break şi sport, 319.000 de pickup-uri Dacia Papuc, 38.000 de autoturisme Nova, 60.000 de Super Nova (concepute după preluarea de către Renault), 79.000 de Solenza (construite tot sub ghidajul grupului francez).
2004, anul lansării modelului Dacia Logan
Sursa: zf.ro
Trebuie să te autentifici pentru a publica un comentariu.