Se apropie anotimpul friguros al anului, iar odată cu scăderea temperaturilor trebuie să ne gândim la schimbarea cauciucurilor de vară cu cele de iarnă. Când le schimbăm și cum le alegem?

Nu așteptați zăpada pentru a schimba cauciucurile

 Potrivit piataauto, nu este indicat să așteptați până când drumurile se vor acoperi cu zăpadă. Atunci ar putea fi prea târziu pentru schimbarea cauciucurilor, iar în plus Poliția vă poate amenda pentru echiparea automobilului cu cauciucuri necorespunzătoare vremii de afară.
Dacă mai multe zile la rând temperatura se menține sub 7 grade Celsius, atunci este vremea să vă echipați mașina cu pneuri de iarnă. La aceste temperaturi cauciucurile de iarnă se comportă mult mai bine decât cele de vară, chiar dacă nu este zăpadă, oferind o aderență mai bună pe asfalt uscat sau umed.

Nu încercați să conduceți cu pneuri de vară pe zăpadă, chiar dacă aveți un SUV cu tracțiune integrală

Tracțiunea integrală nu vă va ajuta, deoarece cauciucurile de vară au un desen diferit, dar şi proprietăţi diferite faţă de cauciucurile de iarnă, neavând acele nervuri mici, care oferă aderenţa cu zăpada şi componenţa cauciucului, pentru a fi moale la temperaturi joase.

Atenție la data de fabricație a anvelopei

 Atunci când alegem cauciucurile de iarnă, dar şi alte tipuri de cauciucuri, este important să precizăm data producerii acestora, precum o facem şi cu produsele alimentare, spre exemplu. Nu veţi procura un produs alimentar cu termenul expirat, corect? Acelaşi lucru se referă şi la cauciucuri. În fine, cauciucurile nu au un termen de valabilitate, dar cu cât sunt mai vechi, chiar dacă au fost păstrate corect la depozit, proprietăţile acestora scad, cauciucul începe să se întărească şi să nu-şi mai îndeplinească funcţiile. Când anume sunt produse cauciucurile putem identifica pe marcarea realizată pe cauciuc, aceasta, de obicei, este formată din patru cifre, ca de exemplu „1612” unde primele două cifre indică săptămâna în care a fost produs cauciucul, iar ultimele două indică anul de producţie.
Astfel, este vorba despre a 16-a săptămână al anului 2012. Evident, astfel de cauciucuri, cu o vechime mare nu sunt recomandate, indicat fiind ca anul de fabricație să fie cât mai recent.

Cauciucuri cu crampoane sau fără?

 Cauciucurile cu crampoane sunt inutile, având în vedere iernile de la noi. Crampoanele îşi fac treaba, în mare parte, doar pe gheaţă şi pe omăt bătătorit, fiind foarte gălăgioase şi oferind o aderenţă scăzută pe asfaltul curăţat de zăpadă fie el uscat sau umed. Astfel, cea mai optimă variantă sunt cauciucurile fără crampoane. Nu optaţi pentru cauciucuri care dispun de găuri, preconizate pentru crampoane, dat fiind faptul, că acestea lucrează eficient doar în combinaţie cu crampoanele, având alte proprietăţi şi un desen diferit.

 

Dincolo de cauciucuri, cum conducem pe timp de iarnă?

 Ei bine, după ce v-aţi decis şi aţi procurat cauciucurile noi, trebuie să ţineţi cont de câteva momente foarte importante. În nici un caz nu instalaţi cauciucuri cu crampoane pe roţile motrice şi cauciucuri fără crampoane pe roţile care nu sunt puse în mişcare de propulsor. Riscaţi să obţineţi un comportament incontrolabil în situaţii extreme din cauza diferenţei substanţiale dintre aderenţa pe care o oferă cauciucurile! Cauciucurile trebuie să fie identice pe ambele axe, pentru a oferi o aderenţă şi un comportament previzibil!
Şi, nu uitaţi, maniera de condus trebuie adaptată condiţiilor de drum. În perioada rece a anului trebuie să conduceţi mai precaut, să scădeţi viteza cu 20-30 km/h faţă de cea cu care vă deplasaţi în timpul verii, să păstraţi o distanţă mai mare față de automobilele ce se deplasează în faţă şi să acţionaţi foarte lin comenzile (volanul, pedalele, cutia de viteze). Cea mai mare precauţie trebuie să o aveţi la abordarea virajelor. Străduiţi-vă să reduceţi viteza înainte de curbă şi să o treceţi cu aplicarea lină a acceleratorului. Nu frânaţi, nu acceleraţi brusc şi nu luaţi brusc piciorul de pe accelerator atunci când abordaţi o curbă – acest lucru ar putea duce la un derapaj şi pierderea controlului asupra automobilului.

Leave a comment

Lasă un răspunsAnulează răspunsul