Internetul este un instrument care ne oferă accesul o lume plină de posibilități. Sumt necesare doar câteva secunde să aflăm cele mai noi știri din America, să vorbim cu un prieten din alt colț al țării, să ne antrenăm într-un joc sau să facem o postare pe Instagram, Facebook sau Youtube. Și tocmai pentru că această lume ne deschide ușile spre o varietate uriașă de opțiuni, internetul ajunge să cucerească tot mai mult din timpul și preocupările noastre. Dar există cel puțin o problemă care ne amenință pe toți: dependența de device-urile noastre.
Cum apare dependența de tehnologia digitală
Copiii și tinerii sunt mai vulnerabili la a deveni dependenți
Zona din creierul lor responsabilă de un bun auto-control, de gândirea pe termen lung și de discernământ fin nu este suficient de maturizată. De aceea un copil sau un adolescent ar putea petrece ore în șir jucându-se jocul preferat (asta deși și-a propus să se limiteze la maxim o oră sau două), fără să se gândească la testul de a doua zi de la școală, sau la faptul că rezultatele proaste i-ar putea influența negativ viitorul.
În al doilea rând, zona din creierul tinerilor responsabilă cu perceperea plăcerii răspunde mult mai repede și mai puternic la stimuli decât la un adult. Cu alte cuvinte, chimia creierului adolescenților poate fi de-a dreptul surescitată de ceea ce se află pe telefon.
În cel de al treilea rând, există și nevoia de atașament. Copiii și tinerii au nevoie de contact, conexiune și de a primi și oferi dragoste. Dacă această nevoie de atașament nu este satisfăcută, adolescentul va dezvolta un atașament fașă de dispozitivul electronic, în încercarea de a suplini aceasytă nevoie.
Cum ne dăm seama că noi, sau cineva de lângă noi este dependent de internet
Senzație de bine, aproape euforică, atunci când persoana folosește device-urile și/sau este online.
Gânduri obsesive legate de folosirea device-urilor și/sau de conținutul accesat. De exemplu, persoana se gândește adesea să-și verifice telefonul, se întreabă dacă cineva i-a scris sau cum să termine un anumit joc, când va avea timp să navigheze pe internet.
Incapacitatea de a se autocontrola – deși persoana știe că ar trebui să-și limiteze timpul sau să respecte reguli prestabilite, îi este foarte dificil să o facă. De exemplu, o persoană care știe că nu este politicos să se uite pe telefon în timp ce are o discuție cu un prieten și totuși o face, sau un copil care știe că a doua zi are un test la școală și totuși se joacă pe calculator până târziu.
Consecințe negative vizibile precum: îndepărtarea de prieteni, neatingerea unor obiective personale, apariția de tensiuni în relația cu familia, a unor probleme de sănătate (dureri de cap, insomnii, etc.), declin școlar, risipirea potențialului etc.
Sevraj manifestat priniritabilitate, neliniște, intoleranță la frustrare, anxietate, depresie în absența utilizării device-urilor sau când timpul de folosire le este limitat.
Trebuie să te autentifici pentru a publica un comentariu.