În vremea foarte îndepărtată a copilăriei mele, părinții mi-au luat tot felul de mijloace de deplasare, numite pe vremea aceea jucării. Astfel am avut ocazia să „conduc” o tricicletă, o trotinetă, și apoi mai multe biciclete. Astăzi, ajuns la vârsta de 55 de ani, pe care unii o consideră deja „a senectuții”, văd în trafic, pentru că ce să vezi, la vârsta asta încă mai conduc mașina, o sumedenie de oameni cocoțați pe platforma unei trotinete.
Îmi aduc aminte cu nostalgie de trotineta mea din copilărie, o chestie de tablă albastră, cu două roți, ce-i drept îmbrăcate ăn cauciuc, care zornăia groaznic atunci când mă plimbam cu ea. Acum există trotinete electrice care sunt mai mult decât silențioase, și care dezvoltă și viteze foarte mari. Uneori periculoase.
În ceea ce mă privește, la mine trotineta nu a avut un prea mare succes. Aveam pe vremea aceea și o bicicletă mică, și care avea câștig de cauză în fața trotinetei zornăitoare. De altfel, o bună bucată de timp, trotinetele au cam dispărut din peisajul urban și rural.
Cu ceva vreme în urmă am observat revenirea pe străzi a trotinetelor clasice. Folosite de această dată nu de copii ci de adulți, în traficul aglomerat de zi cu zi, în loc de biciclete. Pe atunci, se întâmpla cu cel mult 10 ani în urmă, trotinetiștii stârneau zâmbete atunci când îi vedeam.
Timpul a trecut din nou, și astăzi trotinetele, electrice de această dată, au devenit ceva obișnuit în trafic.

Istoria trotinetelor

Potrivit miculrinocer.ro, trotinetele au apărut pe piață ca vehicule destinate copiilor. Între timp lucrurile au evoluat mult, astfel că în prezent există trotinete pentru adulți, trotinete pentru copii foarte mici, trotinete duble, și, desigur, trotinete electrice.

Primele trotinete

 Primele trotinete erau făcute manual, în zonele urbane industrializate din Europa și SUA, acum circa 100 de ani. Pe atunci copiii se jucau liber pe stradă, iar trotinetele erau adeseori confecționate atașând un set de roți pentru patine cu rotile la o placă prevăzută cu un mâner. Unul din marile dezavantaje ale acestor improvizații era nivelul de zgomot. Documente din anii 30 relevă modele cu o structură asemănătoare cu cele din prezent, confecționate de producători în serie.

Kick’n Go și Space Scooter

 În anul 1974, Honda lansează pe piață modelul Kick’n Go, o trotinetă care se deplasa cu ajutorul unei pedale sau al unui mâner. Deși părea că deplasarea se făcea cu un efort mai mare decât în cazul modelelor tradiționale, elementul de noutate l-a făcut să devină foarte popular.
Un alt exemplu de trotinetă cu pedală este Space Scooter, care se manevra asemănător drezinelor și care oferea un grad superior de confort față de modelele clasice, la care, invariabil, un picior obosește.

Pro Scooters, sau trotinetele extreme

Pro Scooters este denumirea originală a trotinetelor extreme, modele folosite pentru cascadorii și trucuri. Ele sunt special concepute pentru a rezista la solicitări mecanice puternice. Alături de ele, producătorii au lansat pe piață și o mulțime de accesorii de protecție, ba chiar și linii de îmbrăcăminte special dedicate.

Prima trotinetă motorizată

 Prima trotinetă motorizată a fost lansată în 1985 de către Go-Ped, sub denumirea de Sport. Aceasta a fost urmată în 2001 de „Hoverboard”, prima trotinetă electrică cu suport și cu suspensie integrală.
În 2004 evo Powerboards introduce prima trotinetă cu transmisie cu două viteze, denumită 2X. În 2009, cursa de cucerire a pieții continuă. Go-Ped lansând GSR Pro-Ped, prima trotinetă alimentată integral cu propan. În anii 2013 – 2014, trotinetele alimentate cu baterii litiu-ion devin populare și din ce în ce mai accesibile.

Trotinetele electrice

 După anul 2000, trotinetele electrice au întrecut în popularitate modelele cu combustibil lichid. Ele sun echipate cu două roți de dimensiuni mici și sunt pliabile. Cadrul din aluminiu contribuie la reducerea greutății totale a produsului. Există, însă, modele de toate tipurile, unele cu trei sau patru roți, altele confecționate din plastic, cu dimensiuni mari care nu se pot plia.
Trotinetele electrice de mare performanță sunt echipate cu o roată frontală cu diametru mult mai mare. Unele modele mixte se pot deplasa atât pe baza motorului electric cât și cu propulsie umană. Autonomia poate varia între 5 și 50 de kilometri, iar viteza maximă este de aproxiamtiv 30 de kilometri pe oră.
În cazul în care vă gândiți să testați o trotinetă electrică, vă recomandăm să cântăriți atent avantajele și dezavantajele acestui mijloc de transport și să vedeți care sunt performanțele tehnice de care aveți nevoie. Din ce în ce mai mulți utilizatori apelează la modele din această categorie, reușind să facă față cu succes provocărilor legate de trafic, de găsirea unui loc de parcare sau de costurile combustibilului.

Leave a comment

Lasă un răspunsAnulează răspunsul